Het Suzuki-L2 motorblok, Yoshimura kabelboom en diverse componenten waren gereed (Hoegee Motortechniek) en moest nog 'even' naar de zijspanbouwer gebracht worden… Aangezien Louis Christen Racing 840 kilometer zuidelijker dan Nunspeet ligt, werd een lange zaterdag (graag) gepland. Zaterdag 17 november werd het bezoek gepland én uitgevoerd.
Om 5 uur reden we Nunspeet uit en hadden een snelle auto nabij Arnhem geposteerd, inclusief 2 snelle chauffeurs! Na een vlotte en voorspoedige reis stonden we om kwart-voor-één keurig op tijd, voor de deur in Rheineck-Zwitserland en had Louis de koffie klaar. Aldaar troffen we een netjes en georganiseerde hal aan, waar diverse nieuwe, huidige en oude zijspannen stonden. Men was volop bezig (geweest) met het nieuwe KST-2013 zijspan, welke centraal bij de opgeruimde werktafels stond opgesteld, naast het gecrashte span (Le Mans) van Päivärinta.
Naast een gedetailleerde uitleg en toelichting van Louis betreffende de bouw van het F1 zijspan, kregen we tijdens de rondleiding een kijkje achter de schermen van LCR. Er wordt met 3 personen 5 d/w gewerkt en (bijna) alles wordt zelf gemaakt. Louis stelt zeer hoge eisen aan materialen en fabricage. Zo komt bijvoorbeeld de zeer lichte frameplaat uit Schotland (vliegtuig industrie). Uit zo'n plaat worden de componenten 'gekipt', waarna LCR zelf de buigingen doet (heel speciaal en voorzichtig, want scheurt/breekt zo maar). Vervolgens worden de losse componenten aan elkaar gepotnageld, waardoor een supersterk en strak, inclusief getolereerde frictie (anders breekt het) ontstaat. Een enkel toeleveringsbedrijf zorgt voor de massaproductie onderdelen, zoals stangen en bruggen uit zeer licht materiaal. Ook de kuip(delen) worden door Louis zelf gemaakt en ligt er voldoende voorraad van menig onderdeel.
Met het afleveren van het motorblok etc. kan men verder met de bouw en zou heel snel gereed kunnen zijn. 'Zou', want alles is binnen, maar men is momenteel bezig met de ontwikkeling van de uitlaat en ook daarmee gaat LCR niet over één nacht ijs. Ook wil men alles m.b.t. de drysump tot in de perfectie geregeld hebben. Daarom zal begin volgend jaar het zijspan opgehaald worden, om alles rustig en zonder haast te volbrengen.
Aan de andere kant heeft Henri Haverkamp inmiddels gezorgd voor een 2013-look van het nieuwe zijspan. Met de foto's en maten die we in de fabriek konden maken, worden verdere details uitgewerkt. Eén, niet onbelangrijk, detail staat vast: #73 zal op de kuip verschijnen!
Om naast materieel ook conditioneel in topvorm te komen, zal de inmiddels gestarte trainingen opgeschaald worden. Helaas was 'trainer-Jan' geblesseerd, maar de komende maanden, zal naast de wekelijkse Spinning, ook de buitenlucht worden opgezocht voor hardlopen en fietsen. Na het zien van het topmateriaal in Zwitserland, zal ik en Arjen er zelf ook alles aan doen, om op 18 maart in topconditie aan de trainingen in Val de Vienne (Fr) te staan.
We wachten nog op de definitieve agenda's voor de ONK, IDM en WK wedstrijden, maar u kunt "HEEL VEEL ZIN IN" op de inmiddels uitgereikte (e/o nog uit te reiken) prachtige (bedankt Arnold!) KST-2013 kalender, in hoofdletters schrijven!
Met sportieve groeten,
Jarno |
|



|